Fransk hallonkaka

Allmänt, mjuka kakor / Permalink / 0
I onsdags var jag och Christoffer hos min syster och hennes familj på grillkväll tillsammans med mamma, pappa och lill-syrran. Så mysigt när alla är samlade. Jag erbjöd mig att fixa lite effterrätt och slängde ihop en god och somrig hallonpaj som serverades med kall vaniljsås.
 
Hallonkaka
ca 8 bitar
 

Du behöver:
2 ägg
2 dl strösocker
2 ¼ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
200 g hallon, frysta
100 g smör, kylskåpskallt

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en pajform eller springform, ca 24 cm i diameter. Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i äggsmeten. Bred ut smeten i formen. Fördela hallon jämnt över kakan. Hyvla över smöret med en osthyvel. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 35 min. Låt den svalna. Servera den gärna med en klick grädde eller vaniljsås.

 
Till top