Rosa ombre tårta

Allmänt, tårtor / Permalink / 0
I söndags hade jag familjen på besök och bjöd på födelsedagsfika. Som den bakfantast man är bjöds det på både kakor och tårta. Jag bakade en ombre tårta, helt klart den roligaste tårtan jag bakat, speciellt då jag älskar att dekorera både tårtor och kakor. Tårtan i sig är enkel att göra, trots de olika momenten och smaken är frisk och härlig med smak av hallonmousse och äkta vaniljkräm. Som ni kanske redan märkt gillar jag ju rosa, så det kändes självklart att tårtan fick gå i en rosa kulör. :) 
 

Du behöver:

Tårtbotten
5,5 dl vetemjöl
3,5 dl strösocker
1 tsk vaniljpulver
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
3,5 dl mjölk
100g rumsvarmt smör
4 ägg

Vaniljkräm
500 g mjölk
1 vaniljstång
120 g äggula(6st)
125 g socker
40 g majsstärkelse
25 g osaltat smör

Hallonmousse
225 g frysta hallon
1/2 dl gelèsocker
50 g philidelphiaost
2 dl vispgrädde
3 st gelatinblad

Garnering
ca 6 dl vispgrädde
1 pkt färska hallon
Karamellfärg

Gör så här:

Tårtbotten
Blanda ihop alla torra ingredienser och vispa några varv så alla klumpar försvinner. Tillsätt mjölken och det rumsvarma smöret. Vispa med elvisp tills smöret har fördelat in sig i smeten. Knäck i alla ägg och vispa på full effekt i någon minut så det kommer in luft i smeten. Klä botten på en 24 cm springform med bakplåtspapper och smöra sen hela. Häll i smeten och grädda ca 45 min i 180 grader. Känn med en tandpetare i mitten att den är helt torr. Låt den svalna i formen 10 min innan du lossar kanterna och låter den svalna helt under en kökshandduk. (Lägg den upp och ner att svalna så blir den helt plan och fin på toppen!) Skär upp den i tre delar när tårtbotten har svalnat och varva med ett lager av vaniljkräm och ett lager av hallonmoussen.

Vaniljkräm
Häll mjölken i en tjockbottnad kastrull. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Lägg fröna och vaniljstången i mjölken och låt det koka upp. Ta kastrullen från värmen och låt stå och dra i 10-15min. Ta upp vaniljstången. Vispa äggula, socker och majsstärkelse lätt och luftigt. Häll mjölken i äggblandningen under vispning. Vispa tills de blir helt slät. Häll tillbaka blandningen i kastrullen. Värm under noggrann omrörning med visp tills krämen kokat upp ordentligt. Den ska vara så tjock att man knappt kan vispa. Tillsätt smöret och ta bort från värmen och vispa tills smöret har smälts.

Hallonmousse
Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Koka upp hallonen och mosa dem med en ballongvisp. Rör i gelèsockret och sjud tills det löst sig (30sek till en minut). Låt svalna lite och lägg i de urkramade gelatinbladen. Rör ner Philidelphiaosten i hallonblandningen och låt de svalna helt. Häll i ovispad grädde i skålen med hallonblandningen. Låt stå i kylen i ca 2-3 timmar. Sen är de bara att vispa upp och bre ut på din tårta.

Garnering
Vispa upp grädden och dela upp den i tre olika skålar. Färga grädden i de olika kulörerna och börja med att spritsa första lagret längst ner på tårtan och arbeta dig sedan uppåt. Jag hade endast en tyll i samma storlek så jag diskade spritspåsen och tyllen mellan varje skål.
 
Till top