Saffransbiscotti med apelsin och mörk choklad

Allmänt / Permalink / 0
I veckan bakade jag saffransbiscotti och det är lite av en favorit bland mina julrecept och jag bakar dem varje år. De är enkla att göra och roliga att ge bort. I år blev de saffransbiscotti med apelsinsmak och mörk choklad. Passar perfekt till glögg eller en kopp te.
 
Saffransbiscotti
ca 40 st
 
Du behöver:
2 st ägg
1,5 paket saffran
100 gram sötmandel
100 gram smör
1 dl socker
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Skal av 2 apelsiner
100 g mörkchoklad ca 70 % ( jag valde 70 % med apelsinsmak) 
 
Gör så här:
Hacka mandeln grovt. Vispa ihop saffran och ägg, tillsätt rumsvarmt smör och socker till en porös smet. Tillsätt rivet apelsinskal. Blanda ner hackad mandel, grovhackad choklad, vetemjöl och bakpulver till en jämn och ganska kletig deg. Fördela smeten i tre längder på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 15 minuter. Låt kaklängderna svalna något och skär dem på snedden i ca 2 cm breda bitar. Sätt in dem i ugnen igen för att torka mitt i ugnen i ca 1 timme i 75 grader varm ugn. 
 
 
 
 
 
 
Till top